در این مطلب از سایت امداد خودرو ایلام به آموزش آموزشی عیب یابی گیربکس cvt و معرفی این نوع گریبکس پرداختیم با ما همراه باشید:
چینیها با ورود به بازار خودرو، ابتدا از گیربکسهای CVT (متغیر پیوسته) استفاده کردند. در ابتدا، خودروهای چینی اغلب از گیربکسهای AMT (دنده اتوماتیک دستی) بهره میبردند که در واقع یک سیستم کلاچ برقی بود و عملکردی مشابه کلاچ دستی داشت.
نسل اول خودروهای چینی که به “فیلیپی” معروف شدند، از گیربکسهای CVT نسل اول استفاده میکردند که مشکلات متعددی از جمله دوام پایین و عملکرد نامناسب داشتند. این مشکلات باعث شد تا چینیها به سمت بهبود فناوری CVT حرکت کنند.
گیربکسهای CVT نسل جدید، با ارائه ضرایب دنده متغیر پیوسته، نرمی و شتابگیری پیوستهای را فراهم میکنند. این نوع گیربکسها با حفظ دور موتور پایین در سرعتهای بالا، به کاهش مصرف سوخت کمک میکنند.
یکی از ویژگیهای بارز CVT، شباهت آن به موتورسیکلت است. در CVT، شتابگیری به صورت پیوسته و بدون وقفه انجام میشود. برخی از CVTها دارای حالتهای رانندگی مختلفی هستند که با استفاده از نرمافزار و کنترلهای الکترونیکی تنظیم میشوند.
امروزه، بسیاری از خودروسازان مطرح از جمله میتسوبیشی و رنو از گیربکسهای CVT در محصولات خود استفاده میکنند. این نشان میدهد که CVT به یک فناوری جدید و قابل اعتماد تبدیل شده است.
در گیربکسهای CVT (متغیر پیوسته) خودروهای چینی نسل اول، به ویژه در مدلهایی مانند تیگو، آریزو و کوییک، مشکلاتی مانند صدای زیاد، ضعف پمپ روغن و افزایش سریع استهلاک مشاهده میشد. این مشکلات منجر به هزینههای بالای تعمیر و کاهش عمر مفید گیربکس میشد.
یکی از دلایل اصلی این مشکلات، استفاده نادرست از گیربکس توسط رانندگان بود. شتابگیری ناگهانی، حرکت در شرایط سخت مانند برف و باران و عدم توجه به نکات نگهداری، عمر گیربکس را به شدت کاهش میداد.
نکات کلیدی افزایش عمر گیربکس CVT
- شتابگیری نرم و تدریجی: از شتابگیری ناگهانی و فشار بیش از حد به گیربکس خودداری کنید.
- حرکت با احتیاط در شرایط سخت: در شرایط لغزنده مانند برف و باران، با احتیاط رانندگی کنید و از شتابگیری و ترمزگیریهای ناگهانی بپرهیزید.
- توجه به تعویض روغن و سرویسهای دورهای: تعویض به موقع روغن گیربکس و انجام سرویسهای دورهای، به افزایش عمر مفید آن کمک میکند.
نسلهای جدید گیربکس CVT
نسلهای جدید گیربکس CVT با بهبودهای فنی، مشکلات نسلهای قبلی را تا حد زیادی برطرف کردهاند. استفاده از فناوریهای جدید مانند کنترل الکترونیکی و مواد با کیفیتتر، باعث افزایش دوام و عملکرد این گیربکسها شده است. با رعایت نکات نگهداری و انتخاب گیربکس CVT با کیفیت، میتوان از عملکرد مناسب و عمر طولانی این نوع گیربکس بهرهمند شد. همچنین، پیشرفتهای تکنولوژیکی در زمینه گیربکسهای CVT، آیندهای روشن برای این نوع سیستم انتقال قدرت متصور میکند.
مقایسه گیربکس CVT با سایر گیربکسها
گیربکس CVT یا متغیر پیوسته، یک نوع سیستم انتقال قدرت است که در سالهای اخیر به طور فزایندهای در خودروها مورد استفاده قرار میگیرد. برای درک بهتر مزایا و معایب این نوع گیربکس، بهتر است آن را با سایر گیربکسها مقایسه کنیم.
گیربکس CVT در مقابل گیربکس اتوماتیک معمولی (AT)
در گیربکس AT، تعویض دنده به صورت گسسته و با تعداد محدودی دنده انجام میشود. در حالی که در CVT، نسبت دنده به صورت پیوسته و بینهایت تغییر میکند.
مزایای CVT
به دلیل تغییر پیوسته نسبت دنده، شتابگیری در CVT بسیار نرم و بدون لگ است. با حفظ دور موتور در محدوده بهینه، مصرف سوخت در CVT معمولاً کمتر از گیربکسهای AT است. با کاهش ضربات وارده به موتور در زمان تعویض دنده، عمر موتور افزایش مییابد.
معایب CVT
برخی افراد احساس میکنند که رانندگی با CVT به اندازه گیربکسهای AT لذتبخش نیست. در شرایط کاری سخت مانند کشیدن بار سنگین یا رانندگی در مسیرهای ناهموار، ممکن است عمر مفید CVT کاهش یابد. در صورت بروز مشکل، هزینه تعمیر CVT معمولاً بالاتر از گیربکسهای AT است.
گیربکس CVT در مقابل گیربکس دستی (MT)
مزایای CVT
رانندگی با CVT بسیار راحتتر از MT است و نیازی به تعویض دنده به صورت دستی نیست. در ترافیکهای سنگین، رانندگی با CVT خستگی کمتری برای راننده ایجاد میکند.
معایب CVT
در مقایسه با MT، راننده کنترل کمتری روی نحوه انتقال قدرت دارد. همانطور که گفته شد، برخی افراد احساس میکنند که رانندگی با CVT به اندازه MT لذتبخش نیست.
جدول مقایسه خلاصه
ویژگی | گیربکس CVT | گیربکس اتوماتیک (AT) | گیربکس دستی (MT) |
نحوه تعویض دنده | پیوسته | گسسته | گسسته |
شتابگیری | نرم و یکنواخت | نرم اما با لگ | مستقیم و کنترلپذیر |
مصرف سوخت | معمولاً کمتر | متوسط | متغیر |
راحتی رانندگی | بالا | متوسط | پایین |
هزینه تعمیرات | بالاتر | متوسط | پایین |
کنترل راننده | پایین | متوسط | بالا |
چه زمانی CVT مناسب است؟
اگر به دنبال خودرویی با رانندگی نرم و راحت، مصرف سوخت پایین و شتابگیری یکنواخت هستید، CVT میتواند انتخاب مناسبی باشد. اما اگر به دنبال کنترل کامل روی خودرو و تجربه رانندگی اسپرت هستید، گیربکس دستی گزینه بهتری است.
در نهایت، انتخاب نوع گیربکس بستگی به اولویتها و نیازهای شخصی هر فرد دارد.
مشکل شوک و تقه گیربکس های اتوماتیک CVT
- دنده را در حالت N قرار داده و خودرو را خاموش نمایید.
- ۵ ثانیه صبر نموده و سپس سویچ را باز نمایید و سپس پدال گاز و ترمز را با هم فشار داده و بعد از چشمک زدن چراغ CVT ، پا را از روی پدال گاز بردارید.
- ۱۰ ثانیه صبر کرده و سپس خودرو را روش نمایید، اگر چراغ cvt به طور دائم روشن بماند بدان معناست که رویه درست انجام شده است.
- در حالیکه همچنان پدال ترمز را فشرده اید، دنده را از حالت N به D یک بار تغییر داده تا شوک گیربکس به کمترین حد ممکن برسد.
- سپس پدال ترمز را سه بار فشار داده و در نهایت دنده را در حالت P قرار داده و خودرو را خاموش نمایید
ماشین اتومات چینی نخرین که بیچاره میشید