دلایل گرم نکردن بخاری خودرو چیست؟

دلایل گرم نکردن بخاری خودرو چیست؟
امداد خودور اسدی و دلایل گرم نکردن بخاری خودرو چیست؟

با فرا رسیدن فصل سرما در ایران و به خصوص در مناطقی که دمای هوا به شدت کاهش یافته و بخاری خودرو به یکی از حیاتی ترین سیستم های یک ماشین تبدیل می شود تا راحتی و ایمنی سرنشینان تضمین شود. امداد خودرو ایلام در این مقاله قصد دارد شما را با دلایل گرم نکردن بخاری خودرو چیست؟ آشنا کند تا در فصول سرد به مشکل بر نخورید. یک بخاری کارآمد نه تنها کابین را گرم می کند بلکه به یخ زدایی شیشه ها نیز کمک کرده و دید راننده را بهبود می بخشد.

خرابی بخاری خودرو در هوای سرد یک دغدغه پرتکرار برای رانندگان است و کمبود گرمای بخاری می تواند مشکلات زیادی برای سرنشین خودرو به وجود بیاورد. سیستم گرمایش خودرو در واقع بخشی جدایی ناپذیر از سیستم خنک کننده موتور است. هنگامی که موتور کار می کند مایع خنک کننده درون آن گرم شده و این مایع گرم از طریق شیلنگ هایی به رادیاتور بخاری یا هسته بخاری منتقل می شود. هسته بخاری گرما را به هوایی که توسط فن دمنده به داخل کابین پمپاژ می شود انتقال می دهد.

اما چرا با وجود این چرخه حیاتی گاهی بخاری ماشین گرم نمی کند؟ دلایل گرم نکردن بخاری خودرو متعدد هستند و از نقص در ساده ترین قطعات تا ایرادات پیچیده الکتریکی متغیرند. در این مقاله به صورت عمیق به تمامی دلایل کار نکردن بخاری خودرو می پردازیم تا رانندگان بتوانند با دانش کامل نسبت به رفع مشکل اقدام کنند.

اختلال در سیستم خنک کننده

سیستم خنک کننده موتور وظیفه دارد دمای موتور را در حد بهینه نگه داشته و بخشی از گرمای اضافی موتور را برای گرم کردن کابین استفاده کند. هرگونه اختلال در این سیستم مستقیما روی عملکرد بخاری تاثیر می گذارد.

کمبود مایع خنک کننده

از رایج ترین دلایل گرم نکردن بخاری ماشین کمبود مایع خنک کننده می باشد که کاهش سطح مایع خنک کننده یا همان آب رادیاتور یکی از رایج ترین و مهمترین دلایل داغ نشدن بخاری ماشین است. مایع خنک کننده حاوی ترکیبی دقیق از آب و ضدیخ بوده که از داغ شدن یا یخ زدن موتور جلوگیری می کند. اگر سطح آب موتور و ضدیخ کاهش پیدا کند به قدر کافی امکان گردش در سیستم را ندارد و در نتیجه تبادل حرارتی بخاری به درستی صورت نمی گیرد.

اگر سطح مایع خنک کننده کم باشد خودرو به اندازه کافی به هسته بخاری سیال گرم ارسال نمی کند تا هوای گرم ایجاد شود. در این زمان باید آب یا ضد یخ مقطر به رادیاتور اضافه کرد و همچنین سیستم را هواگیری و نشت یابی کرد. کم شدن آب رادیاتور همچنین می تواند نشان دهنده یک مشکل جدی تر مانند واشر خراب یا نشتی در شلنگ ها باشد. مخزن سرریز خالی نشان دهنده سطح پایین مایع خنک کننده است و باید به طور منظم بررسی گردد.

قفل هوا در سیستم خنک کننده و اثرات مخرب آن

محبوس شدن هوا در سیستم خنک کننده یک علت گرم نکردن بخاری ماشین است که حتما باید آن را بررسی کرد. این هوای محبوس شده اغلب در هسته بخاری یا رادیاتور که نقطه بالای سیستم خنک کننده خودرو بوده یافت می شود. قفل هوا به نوعی مانعی برای گردش آزادانه مایع خنک کننده در موتور و کل سیستم ایجاد می کند.

اگر موتور بیش از اندازه گرم می شود اما بخاری گرمایش تولید نمی کند احتمالا قفل هوا اتفاق افتاده است. این وضعیت می تواند دشوار باشد چرا که گردش مایع خنک کننده متوقف شده و هوا داخل سیستم محبوس می شود. انجام هواگیری صحیح سیستم خنک کننده ضروری است تا این مشکل برطرف شود.

ضد یخ آلوده یا راکد عاملی برای گرفتگی و زنگ زدگی

با گذشت زمان آلودگی در سیستم خنک کننده می تواند مایع خنک کننده را مستعد یخ زدگی کرده و منجر به گرم شدن بیش از حد موتور و کار نکردن بخاری شما شود. یک مایع خنک کننده آلوده سیستم خنک کننده خودرو را خراب و هسته بخاری را از گردش هوای گرم به داخل کابین مسدود و رادیاتور خودرو را با زنگ زدگی مسدود می کند.

ضدیخ غیرمتحرک یا راکد هماهنگی سیستم کنترل آب و هوا را مختل می سازد و در نتیجه بخاری به اندازه کافی گرم نمی شود. راکد شدن ضدیخ بیشتر با مشکلات شیر کنترل بخاری یا پمپ آب مرتبط است که در به گردش درآوردن مایع خنک کننده ناتوان هستند.

اختلالات قطعات حیاتی کنترل دما

برای اینکه بخاری ماشین گرم کند دمای مایع خنک کننده باید به حد کافی بالا باشد و گردش آن با فشار مناسب انجام گیرد. وظیفه تنظیم این دو عامل بر عهده قطعات مهمی چون ترموستات و واتر پمپ است.

خرابی ترموستات دریچه بان تنظیم دما

خرابی ترموستات از رایج ترین و مهم ترین دلایل داغ نشدن بخاری ماشین می باشد. ترموستات دریچه ای است که وظیفه هدایت مایع خنک کننده را دارد و برای کارکرد موتور شما در دمای مطلوب حیاتی خواهد بود.

اگر ترموستات باز بماند مایع خنک کننده درون رادیاتور اصلی گردش کرده و خنک می شود. این اتفاق عملکرد گرمایشی بخاری را مختل می سازد زیرا دمای موتور پایین مانده و گرمای کافی برای بخاری تولید نمی شود. این حالت از رایج ترین دلایل باد سرد زدن بخاری ماشین است.

اگر ترموستات در حالت بسته گیر کند گردش مایع خنک کننده قطع شده و موتور بیش از حد گرم می شود. در این صورت بخاری روشن هوای سرد می دهد زیرا مایع گرم به هسته بخاری نمی رسد.

در هر دو حالت بخاری به درستی کار نخواهد کرد و ترموستات آسیب دیده باید تعویض شود.

معیوب بودن واتر پمپ ضعف در پمپاژ مایع خنک کننده

واتر پمپ وظیفه جابجایی مایع خنک کننده در موتور و سیستم گرمایش را بر عهده دارد. ضعف عملکرد واتر پمپ یکی دیگر از دلایل گرم نکردن بخاری خودرو است. اگر پمپ آب دچار خرابی شود یا نتواند مایع خنک کننده را در مدار مربوطه با شدت مناسب به چرخش دربیاورد مایع خنک کننده به بخاری نرسد.

اگر در زمان حرکت خودرو بخاری گرمای کافی تولید می کند اما به محض توقف یا پایین آمدن دور موتور باد سرد می دهد احتمالا ایراد از واتر پمپ می باشد. خورده شدن پره ها و رسوب گرفتگی دو عامل رایج خرابی واتر پمپ موتور هستند. عدم رسیدگی به پمپ آب خراب ممکن است منجر به آسیب جدی تری به موتور شود می توانید در صورت مشکل با امداد خودرو ایلام تماس حاصل فرمایید.

گرفتگی و آسیب به تبادل کننده های حرارتی

تبادل کننده های حرارتی شامل رادیاتور اصلی و رادیاتور بخاری هستند که اگر مسدود شوند یا آسیب ببینند گرما به کابین منتقل نخواهد شد.

گرفتگی یا خرابی رادیاتور بخاری هسته اصلی گرمایش

هسته بخاری یا همان رادیاتور بخاری شاید مهمترین بخش سیستم گرمایش خودرو باشد. اولین علت گرم نکردن بخاری خودرو میتواند گرفتگی یا خرابی رادیاتور بخاری خودرو باشد. لوله های باریک داخلی هسته بخاری مستعد گرفتگی و نشتی هستند. اگر لوله های داخل رادیاتور گرفتگی داشته باشد یا سوراخ باشد تبادل حرارتی به خوبی نمی تواند انتقال دهد.

این مشکل در اکثر مواقع با تعویض رادیاتور بخاری حل می شود اما در مواردی معدودی نیز می توان با شستشو و استفاده از مواد جرم گیر مخصوص این مشکل را پشت سر گذاشت. این مشکل در مورد اغلب خودروهایی که کارکرد بالاتر از سه سال دارند بسیار شایع است. از دیگر نشانه های هسته بخاری معیوب می توان به بوی شیرین و میوه ای در خودرو مه گرفتگی شیشه ها و وجود مایعات زیر داشبورد اشاره کرد.

شیلنگ های بخاری آسیب دیده یا مسدود شده

علت گرم نشدن بخاری ماشین هایی با عمر بیش از سه سال ممکن است به شیلنگ های رادیاتور مربوط باشد. رسوب گرفتگی در شیلنگ هایی که آب را به رادیاتور انتقال داده به مرور زمان و با فرسودگی خودرو طبیعی است. اگر شیلنگ آب گرفتگی داشته باشد به درستی آب وارد چرخه رادیاتور نمی شود و نمی تواند حرارت را به هوا بدهد تا وارد کابین شود. معمولا با تعویض و رفع گرفتگی شیلنگ ها مشکل بخاری حل خواهد شد. لوله های فلزی که شلنگ های بخاری روی آن ها بسته شده نیز با گذشت زمان دچار زنگ زدگی شده و قطر داخلی آن ها کاهش می یابد که باعث افت جریان آب در رادیاتور بخاری خواهد شد.

گرفتگی رادیاتور اصلی مشکلات ثانویه گرمایش

مسدود شدن رادیاتورهای بخاری به مرور زمان طبیعی است و اگر رادیاتور اصلی نیز مسدود شود عبور مایع خنک کننده از آن دشوارتر شده و باعث می شود که بخاری خودرو در مواقع نیاز داغ نشود. اگر مایع خنک کننده به وضوح دچار نشتی ضخیمی یا تیرگی بیش از حد معمول داشته باشد نشان دهنده گرفتگی رادیاتور شما است.

مشکلات مربوط به انتقال هوا و سیستم برقی

حتی اگر آب موتور داغ باشد و هسته بخاری به درستی کار کند اگر جریان هوا به داخل کابین مختل شود بخاری کار مورد انتظار را انجام نمی دهد.

خرابی فن یا موتور دمنده بخاری عدم انتقال گرما

اگر رادیاتور و اجزای آن کاملا سالم هستند ولی دمنده ایی که وظیفه انتقال هوای گرم را دارد خراب است همین باعث عدم کارکرد صحیح بخاری ماشین می شود. فن دمنده وظیفه تهویه هوای گرم از هسته بخاری را از طریق دریچه های ماشین شما دارد. اگر فن دمنده غیر عامل باشد یا ضعیف کار کند ممکن است متوجه جریان کمی یا بدون جریان هوا از دریچه ها شوید.

خرابی فن دمنده می تواند ناشی از وجود ایراد در سیستم برق رسانی بخاری خودرو باشد. مشکلاتی مثل رله بخاری سیم کشی مربوطه یا فیوز سوخته می توانند منجر به کار نکردن فن و در نتیجه گرم نشدن کابین شوند. برای رفع عیب فن بخاری باید تعویض یا تعمیر گردد. اگر به سختی می توانید نسیمی را بشنوید یا احساس کنید مشکلات مربوط به فن دمنده است و باید توسط برقکار ماهر بررسی شود.

فیلتر هوای آلوده یا مسدود کاهش جریان هوا

علت گرم نشدن بخاری ماشین را می توان در فیلتر هوای کثیف و آلوده یافت. فیلتر هوای کثیف علاوه بر اختلال عملکرد کولر و بخاری باعث مه گرفتگی پنجره ها شده و جریان هوا را محدود می کند. تمیز نمودن فیلترهای هوا از ضروری ترین نکات نگهداری خودرو بوده و در صورت مسدود شدن باید فیلترهای هوا تمیز یا تعویض شوند.

دریچه های مسدود یا خرابی محرک دریچه

اگر از سالم بودن ترموستات رادیاتور و فن اطمینان دارید آن وقت دریچه ها و باله های خودرو را بررسی نمایید. ممکن است پره ها بسته شده یا گیر کرده اند و مانع تبادل گرمای بخاری به داخل کابین شوند. گاهی اوقات دریچه ها سالم هستند و فقط به دلیل آلودگی تبادل حرارتی بخاری را مختل می کنند و کافیست باله ها تمیز شوند.

در فعال کننده دما وسیله ای است که کنترل جریان هوای کابین را بر عهده دارد و در سیستم HVAC (گرمایش تهویه و تهویه مطبوع) نقش دارد. خرابی محرک درب یا در فعال کننده می تواند مانع رسیدن هوای گرم به داخل کابین شود.

شکستگی کنترل گرمایش و شیر کنترل بخاری

خرابی در کنترل های گرمایشی خودرو از دلایل کمتر رایج داغ نشدن بخاری است. با شکستگی کنترل گرمایش گیج دما دچار اختلال شده و دمای موتور به درستی تعیین نمی شود. شیر کنترل بخاری به ویژه به عنوان یک کلید گرما عمل کرده و اگر به درستی کار نکند می تواند منجر به کار نکردن بخاری ماشین شما شود اما تهویه مطبوع کار کند.

ایراد در بخش های الکتریکی و فیوزها

خرابی بخاری ماشین می تواند ناشی از وجود ایراد در سیستم برق رسانی بخاری خودرو باشد. سوختن فیوزهای مربوطه آسیب به اجزای داخلی فن دمنده یا نقص در یونیت تنظیمات سیستم تهویه (مانند دماسنج اتصالات دریچه و مدار) می تواند باعث اختلال در عملکرد بخاری شود.

نشانه های هشدار دهنده خرابی بخاری خودرو

مالکان خودرو باید در اولین علائمی که بخاری آن ها به درستی کار نمی کند به وسایل نقلیه خود توجه کنند. توجه به این نشانه ها می تواند از تبدیل شدن مشکلات جزئی به تعمیرات گران قیمت و مفصل جلوگیری کند.

خروج باد سرد پس از گرم شدن موتور

واضح است زمانی که موتور خودرو به اندازه کافی گرم شده و سیستم بخاری ماشین روشن می شود باید بعد از مدت اندکی خروج باد گرم از دریچه های تهویه را احساس کرد. اگر این اتفاق نیفتد معلوم می شود که ایرادی در سیستم بخاری وجود دارد. اگر بخاری ماشین باد سرد می زند یا اصلاً کار نمی کند هر کدام دلایل متفاوتی دارند. کمبود آب رادیاتور رایج ترین دلیلی است که بخاری ماشین باد سرد میزند.

مه گرفتگی شیشه ها و بوی شیرین در کابین

اگر شیشه ها به طور خاص مه می گیرند و شما بوی شیرین یا میوه ای در داخل کابین حس می کنید این می تواند نشانه های معیوب بودن هسته بخاری است و این بو ناشی از نشتی مایع خنک کننده اتیلن گلیکول به داخل کابین بوده که باید فورا بررسی شود. وجود مایعات زیر داشبورد یا روی تخته کف سرنشین نیز می تواند از نشانه های هسته بخاری معیوب باشد.

گرم نکردن بخاری خودرو به دلایل مختلفی اتفاق می افتد که عمدتا به چهار دسته اصلی تقسیم می شوند: مشکلات مایع خنک کننده و گردش آن اختلالات ترموستات و واتر پمپ گرفتگی هسته بخاری و ایرادات سیستم فن و دریچه ها.

امداد خودرو ایلام برای پیشگیری و نگهداری صحیح از سیستم گرمایش خودرو توصیه می کند:

  • همیشه مطمئن شوید که میزان کافی مخلوط آب و ضد یخ درون رادیاتور موتور وجود دارد و از ضد یخ مناسب در تمام فصول استفاده کنید. تعویض مایع خنک کننده هر دو سال یک بار توصیه می شود.
  • یک راه حل ساده برای اینکه بخاری در زمستان به خوبی عمل کند این است که تابستان چند مرتبه آن را روشن کنید تا رسوب و گرفتگی ها از بین برود.
  • ترموستات پمپ آب و رادیاتور بخاری را به صورت دورهای چک کنید تا از گرفتگی یا خرابی آن ها مطمئن شوید.
  • در صورتی که داغ نشدن بخاری ماشین دلیل ساده ای مانند کمبود آب دارد اقدام به رفع آن کنید. اما در موارد پیچیده تر مانند مشکلات مربوط به برق فیوزها و قطعات مکانیکی حیاتی حتما باید از برقکار و مکانیک ماهر کمک بگیرید.

اگر در ایلام و مناطق اطراف زندگی می کنید و خودروی شما دچار نقص فنی شده یا بخاری ماشین شما گرم نمی کند تیم متخصص و مجرب امداد خودرو ایلام آماده است تا در سریع ترین زمان ممکن برای عیب یابی دقیق و رفع تخصصی مشکل به شما کمک نماید.

ما با تجربه گسترده در تعمیرات خودروهای مختلف از پراید تا پژو و مدل های دیگر می توانیم منبع اصلی گرم نکردن بخاری خودرو را شناسایی و با تعویض قطعات اورجینال یا انجام تعمیرات لازم آسایش و امنیت شما و خانواده تان را در هوای سرد تضمین کنیم.

برای درخواست خدمات تعمیر در محل یا اعزام خودرو به تعمیرگاه تخصصی یا یدک کش کافی است با ما تماس بگیرید و از خدمات تخصصی امداد خودرو ایلام بهره مند شوید. امداد خودرو ایلام همیشه همراه شما در جاده های سرد زمستانی خواهد بود.

 

Rate this post
0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x
09108886057
پیمایش به بالا