واشر سرسیلندر از جمله اجزای موتور خودرو می باشد که اگر دچار خرابی و عیب گردد می تواند خسارت های جبران ناپذیری برای خودرو به دنبال داشته باشد. امداد خودرو اسدی به عنوان بهترین امداد خودرو ایلام در زمانی که با علائم خرابی واشر سرسیلندر مواجه می شوید می تواند به کمکتان بیاید.
سوختن واشر سرسیلندر بدترین خرابی و پر هزینه ترین ایراد در خودرو است که باید حتما رفع گردد تا اتفاق بدتری برای خودرو نیفتد. واشر سرسیلندر آب بندی شکاف بالا و پایین موتور خودرو را بر عهده دارد از این رو هر گونه عیب و ایرادی در واشر سرسیلندر موتور خودرو را در خطر گذاشته و تاثیر منفی روی عملکرد فنی خودرو دارد.
واشر سرسیلندر چیست؟
موتور های احتراقی از دو قسمت بالا و پایین تشکیل می شوند که قسمت بالای موتور خودرو ارتفاع کمتری نسبت به قسمت پایین موتور خودرو دارد. سوپاپ ها و میل سوپاپ در قسمت بالای خودرو قرار داشته که به آن سرسیلندر گفته می شود. معمولا جنس واشر سرسیلندر از فلزاتی چون مس، پنبه نسوز و آلومینیوم است تا مدت زمان زیادی در برابر فشار و حرارت مقاومت داشته باشد.
قسمت پایین خودرو را بدنه موتور می گویند که بلوک موتور، میل لنگ، پیستون و شاتون در این قسمت می باشد. دو قسمت بالا و پایین موتور خودرو باید روی همدیگر تثبیت شوند تا موتور بتواند عملکرد خود را به طور صحیح داشته باشد و به گفته ای درز بین این دو قسمت آب بندی شود و آن قطعه ای که برای آب بندی شکاف بین این دو قسمت بالا و پایین موتور استفاده می شود، واشر سرسیلندر است که اصولا فلزی بوده و از جنس مواد نسوز و در برابر حرارت مقاوم می باشد.
واشر سرسیلندر ضخیم نیست و کاملا منطبق با حفرات کف سرسیلندر و قسمت بالای موتور می باشد و اینگونه روغن و دیگر سیالات موتور به داخل سیلندر انتقال نمی یابد و وارد سرسیلندر می شود و مایع خنک کننده هم بدون وارد شدن در روغن و یا نشت در سیلندر، دمای موتور را در حد استاندارد نگه می دارد.
علائم خرابی و سوختن واشر سرسیلندر
واشر سرسیلندر وظیف دارد تا کاملا شکاف بین سرسیلندر و بلوک سیلندر را آب بندی کند و اجازه ندهد روغن موتور و آب رادیاتور به داخل سیلندر نشت پیدا کرده و یا از مجاری خود خارج و با هم مخلوط گردند. اگر واشر سرسیلندر سالم باشد به راحتی از عهده این وظیفه بر می آید ولی اگر هر گونه ایراد و عیبی در واشر سرسیلندر اتفاق افتد دیگر عایق بندی و آب بندی دو قسمت بالا و پایین موتور خودرو به درستی انجام نمی شود و اینگونه کار موتور هم مختل خواهد شد.
سوختن واشر سرسیلندر یعنی واشر سرسیلندر در اثر حرارت، فشار و فرسودگی دچار عیب و ایراد شده و اینگونه کار خودرو مختل گردد. سوختن واشر سرسیلندر یکباره ایجاد نمی شود و قبل از آنکه کاملا سوخته شود و از بین برود موتور خودرو، علائم و نشانه هایی دارد که با وجود این نشانه ها به سوختن و عیب واشر سرسیلندر پی برده می شود. امداد خودرو ایلام دارای کارشناسان با تجربه و کارآمد در زمینه تعمیر و یدک کشی خودرو است که تنها با یک تماس می توانید مشکل خرابی واشر سرسیلندر را رفع نمایید.
در ادامه به مهمترین علائم خرابی واشر سرسیلندر خواهیم پرداخت با امداد خودرو اسدی همراه باشید:
بد روشن شدن خودرو
در صورت خرابی واشر سرسیلندر خودرو، بعد از خاموش شدن خودرو و گذشتن چند ساعت، خودرو با استارت اول روشن نمی شود و بعد از روشن شدن، ریپ زده و با لرزش کار می کند و این به دلیل آن است که با خاموش شدن خودرو به تدریج مایع خنک کننده از فضای اطراف سیلندر به داخل محفظه سیلندر نشت یافته و بخارات روی نوک الکترود شمع خودرو می نشیند و اینگونه خودرو بعد از چند ساعت خاموش بودن با استارت اول روشن نمی شود و یا بعد از روشن شدن با ریپ زدن کار می کند.
پس اگر خودرو در اول صبح با تک استارت روشن نشد و یا بعد از روشن شدن ریپ می زد و خوب کار نمی کرد در این صورت بدانید که واشر سرسیلندر خودرو دچار عیب شده است.
خروج دود سفید از اگزوز خودرو
در صورتی که دمای هوا نرمال بوده و خیلی سرد نباشد، خروج گاز های اگزوز به صورت بی رنگ می باشد ولی اگر واشر سرسیلندر دچار عیب و خرابی باشد، خروج گازهای اگزوز به رنگ سفید می باشند چرا که آب رادیاتور به داخل سیلندر نفوذ یافته و در کنار مخلوط هوا و سوخت در مرحله انفجار در سیلندر به بخار تبدیل می شود که این بخار هنگام خروج به صورت دود سفید رنگ می باشد.
پس بدانید اگر در هوایی با دمای معمولی از اگزوز خودرو دود سفید رنگی خارج می شود واشر سرسیلندر دچار عیب شده است و این از علائم خرابی واشر واشر سرسیلندر می باشد.
کم شدن آب رادیاتور
سطح آب رادیاتور باید تقریبا ثابت باشد و خیلی زود پایین نیاید چرا که خودرو سالم هیچ گونه نشتی ندارد و در صورتی که آب رادیاتور کم شود و شلنگ ها و لوله های انتقال آب سالم باشند و سطح مایع خنک کننده پایین بیاید باید بدانید که واشر سرسیلندر دچار عیب شده است و آب رادیاتور درون سیلندر در حال سوختن بوده و هدر می رود.
در برخی از موارد که خودرو با مشکل خرابی واشر سرسیلندر مواجه است کم شدن آب رادیاتور با خروج دود سفید رنگ همراه است ولی زمانی که این ایراد خیلی شدید نیست، تنها آب رادیاتور کم می شود ولی دود سفید رنگ خروجی از اگزوز مشخص نیست.
حباب درون مخزن رادیاتور
در زمان روشن کردن خودرو، وجود حباب در مخزن آب رادیاتور یکی دیگر از علائم خرابی واشر سرسیلندر است که ناشی از ورود هوای فشره به درون آب است.
باد کردن شلنگ های آب موتور
واشر سرسیلندر هنگام بالا آمدن پیستون، از خروج کمپرس سیلندر جلوگیری می کند. نباید این هوای فشرده درون سیلندر از بین شکاف بین سرسیلندر و بدنه ی موتور خارج گردد پس اگر واشر سرسیلندر معیوب باشد هوای فشرده موتور خودرو وارد مجاری خنک کننده شده و اینگونه به شلنگ های آب موتور فشار وارد می شود و در صورت زیاد بودن فشار، شلنگ های آب متورم شده و باد می کنند. پس به محض دیدن باد کردن و متورم شدن شلنگ های موتور بدانید که واشر سرسیلندر خودرو معیوب شده و این تورم شلنگ های آب خودرو یکی از علائم خرابی واشر سرسیلندر می باشد.
ورود روغن به مخزن رادیاتور
در حالت عادی در موتور خودرو آب و روغن مخلوط نمی شوند ولی در برخی از موارد خرابی واشر سرسیلندر، روغن به درون مجرای آب نفوذ می کند و در آخر سطح مخزن مایع خنک کننده را می پوشاند. پس توجه داشته باشید که یکی از علائم خرابی واشر سرسیلندر آن است که قطرات روغن درون مخزن مایع خنک کننده مشاهده شود.
مخلوط شدن آب و روغن
زمانی که واشر سرسیلندر معیوب باشد، آب و روغن از مجاری مخصوص خود خارج شده و وارد مجاری سیالات دیگر می شود و در این حالت خودرو به اصطلاح آب و روغن قاطی کرده است. در این زمان روغن خودرو را نگاه کنید اگر شفاف نیست و رنگ شیری پیدا کرده است بدانید که به احتمال خیلی زیاد خودرو آب و روغن قاطی کرده و این به دلیل خرابی واشر سرسیلندر موتور خودرو می باشد.
در برخی زمان ها که موتور خودرو سرد استدر قسمت پشت درب روغن موتور و یا روی گیج روغن، مقداری کف شیری رنگ دیده می شود که اگر با گرم شدن موتور از بین برود واشر سرسیلندر سالم بوده و نیازی به تعویض این قطعه نیست.
شنیده شدن صدای شرشر آب
یکی از علائم خرابی واشر سرسیلندر، شنیده شدن صدای شرشر آب در قسمت پشت داشبورد خودرو است. توجه داشته باشید که این ایراد خیلی متداول نبوده از این رو اگر صدای شرشر آب را شنیدید حتما به مکانیک مراجعه فرمایید.
افزایش غیرعادی دمای موتور
در صورتی که سیستم خنک کننده موتور ایرادی نداشته باشد، دمای موتور در حالت عادی از حدی مشخص بالاتر نمی رود ولی زمانی که واشر سرسیلندر معیوب باشد دمای موتور با وجود سالم بودن سیستم خنک کننده، از حد استاندارد بالاتر می رود و در این حالت گفته می شود موتور گرم کار می کند. پس اگر با افزایش غیرعادی دمای موتور رو به رو هستید حتما واشر سرسیلندر را چک نمایید.
زمانی که با هر گونه از این علائم رو به رو شدید حتما خودرو را از حرکت بازدارید و با امداد خودرو ایلام که یکی از معتبر ترین امداد خودرو ها است تماس حاصل فرمایید تا سریعا کارشناس مربوطه به محل اعزام شده و مشکل خرابی واشر سرسیلندر را برایتان رفع نماید.