در این مقاله از امداد خودرو اسدی به نحوه عملکرد سیستم سوخت رسانی خودرو و علل احتمالی عدم رسیدن سوخت به موتور خواهیم پرداخت پس با امداد خودرو ایلام همراه باشید :
سیستم سوخت رسانی خودرو به دو بخش اصلی تقسیم میشود: بخش برقی و بخش مکانیکی. بخش برقی مربوط به تأمین انرژی الکتریکی مورد نیاز برای عملکرد اجزای سیستم بوده و بخش مکانیکی نیز به بررسی عملکرد قطعات مکانیکی مرتبط با پمپاژ و انتقال سوخت میپردازد.
بخش برقی سیستم سوخت رسانی خودرو
در بخش برقی با توجه به نیاز به راهاندازی مصرفکننده پرقدرتی همچون پمپ بنزین، استفاده از رله الزامی است. اگرچه در خودروهای کاربراتوری، پمپ بنزین به صورت مکانیکی عمل مینماید، اما در خودروهای انژکتوری که پمپ بنزین به صورت الکتریکی کنترل میشود استفاده از رله جهت تأمین جریان الکتریکی مورد نیاز اجتنابناپذیر است.
رایجترین نوع رله مورد استفاده در سیستم سوخت رسانی خودروهای انژکتوری، رله دوبل است. این رله به فرمان واحد کنترل الکترونیکی (ECU) عمل کرده و با قطع و وصل کردن جریان الکتریکی، پمپ بنزین را روشن و خاموش مینماید. بدین ترتیب ECU به طور غیرمستقیم بر عملکرد پمپ بنزین نظارت داشته و از وضعیت آن آگاه نمیباشد.
در برخی خودروها به جای رله دوبل از رلههای تکی استفاده میشود. این بدان معناست که هر رله وظیفه کنترل یک قطعه خاص را بر عهده دارد. به عنوان مثال در خودروهای امویام، رله تکی صرفاً برای کنترل پمپ بنزین به کار میرود. بنابراین واحد کنترل الکترونیکی (ECU) با ارسال فرمان به این رله وظیفه تأمین برق پمپ بنزین را بر عهده میگیرد.
لازم به ذکر است که به دلیل فاصله زیاد بین محل نصب ECU در قسمت جلویی خودرو و پمپ بنزین در قسمت پشتی، سیمکشی طولانی و وجود اتصالات متعدد، احتمال بروز اختلال در جریان برق رسانی به پمپ بنزین وجود دارد. همچنین، پمپ بنزین علاوه بر ایجاد فشار سوخت، دارای یک قطعه به نام فشارشکن است که وظیفه تنظیم فشار سوخت در سیستم را بر عهده دارد. این امر برای عملکرد صحیح انژکتورها و تزریق دقیق سوخت ضروری است.
از دیگر دلایل عدم رسیدن سوخت کافی به موتور میتوان به ضعف عملکرد پمپ بنزین اشاره کرد. پمپ بنزین به عنوان یک موتور الکتریکی، ممکن است به مرور زمان و در اثر کارکرد طولانی مدت، قدرت اولیه خود را از دست داده و نتواند فشار سوخت مورد نیاز را تأمین نماید. در این حالت، خودرو با کاهش توان و شتاب مواجه شده و عملکرد آن به طور قابل توجهی افت خواهد کرد.
بررسی سیستم سوخت رسانی خودرو
برای ارزیابی دقیق عملکرد سیستم سوخت رسانی خودرو و اطمینان از رسیدن سوخت کافی به موتور لازم است چندین بخش را مورد بررسی قرار دهیم. نخستین بخش رله است. رله علاوه بر سالم بودن، باید از لحاظ عملکرد صحیح نیز بررسی شود. رله دارای دو قسمت اصلی است: قسمت فرمان که توسط جریان الکتریکی فعال میشود و قسمت اصلی که وظیفه برقرسانی به مصرفکننده را بر عهده دارد. حتی در صورتی که قسمت فرمان رله سالم باشد، اما قسمت اصلی آن دچار نقص باشد، مصرفکننده (در این مورد پمپ بنزین) قادر به دریافت برق نخواهد بود.
علاوه بر رله سیستمهای ایمنی خودرو نیز میتوانند بر عملکرد سیستم سوخت رسانی تأثیرگذار باشند. در خودروهای جدید، سیستمهای ایمنی به گونهای طراحی شدهاند که در صورت وقوع تصادف شدید، به منظور جلوگیری از آتشسوزی، جریان برقرسانی به پمپ بنزین قطع شود. این عمل توسط سوئیچ اینرسی انجام میشود که در صورت تشخیص ضربه شدید مدار برق را قطع میکند.
در حالت کلی هر خودرویی که دارای بنزین و سیستم جرقهزنی سالم باشد، باید روشن شود. البته ممکن است خودرو به دلیل مشکلات فنی دیگر، عملکرد مناسبی نداشته باشد، اما روشن شدن آن نشاندهنده تأمین سوخت کافی است. در سیستمهای سوخت رسانی مدرن، واحد کنترل الکترونیکی (ECU) با ارسال فرمان به رلهها، وظیفه فعالسازی پمپ بنزین را بر عهده دارد. پمپ بنزین نیز معمولاً در داخل باک خودرو قرار دارد و وظیفه ایجاد فشار سوخت مورد نیاز را بر عهده دارد.
در برخی خودروها مانند پژو پمپ بنزین در خارج از باک خودرو قرار دارد. در چنین مواردی، در صورت بروز مشکل در سیستم سوخت رسانی ابتدا باید به رله پمپ سوخت مشکوک شد. رله پمپ سوخت ممکن است به صورت دوبل یا تکی باشد و محل قرارگیری آن در خودروهای مختلف متفاوت است. برای تعویض رله، باید از رله فابریک خودرو استفاده شود، زیرا رلههای متفرقه ممکن است دارای مشخصات فنی متناسب با سیستم خودرو نباشند و در درازمدت باعث بروز مشکلات جدی شوند.
هنگام تعویض رله، باید پایههای رله قدیمی را به دقت بررسی کرد تا از وجود سوختگی، تغییر رنگ یا ذوب شدگی اطمینان حاصل شود. در صورت مشاهده هرگونه آسیب در پایهها، باید آنها را تعویض کرد. هزینه تعویض رله به نوع خودرو، مدل آن و نرخ قطعات یدکی بستگی دارد و نمیتوان هزینه دقیقی برای آن تعیین کرد.
علل مختلف عدم رسیدن سوخت به موتور
عدم رسیدن سوخت به موتور ممکن است دلایل مختلفی داشته باشد که علاوه بر خرابی رله پمپ سوخت، شامل موارد زیر نیز میشود:
- خرابی پمپ بنزین: ممکن است پمپ بنزین به دلیل استفاده طولانی مدت یا کیفیت پایین سوخت دچار نقص شود.
- مشکل در سیمکشی: قطع یا اتصال کوتاه در سیمکشی مربوط به پمپ بنزین میتواند مانع رسیدن برق به آن شود.
- خرابی واحد کنترل الکترونیکی ECU : در صورتی که ECU فرمان لازم برای فعالسازی پمپ بنزین را ارسال نکند، پمپ بنزین کار نخواهد کرد.
- خرابی سنسورهای دیگر: برخی سنسورها مانند سنسور دور موتور، بر روی عملکرد پمپ بنزین تأثیرگذار هستند و خرابی آنها میتواند باعث روشن نشدن خودرو شود.
استفاده از قطعات اصلی و باکیفیت در تعمیرات خودرو بسیار مهم است. قطعات تقلبی ممکن است در کوتاهمدت باعث بروز مشکلات جدی در خودرو شده و هزینههای تعمیرات را افزایش دهند.
در صورت بروز مشکل در سیستم سوخت رسانی خودرو، لازم است توسط یک متخصص خودرو عیبیابی دقیق انجام شود تا علت اصلی مشکل شناسایی و برطرف گردد.
اهمیت سلامت پمپ بنزین در عملکرد خودرو
سلامت و کارایی پمپ بنزین به طور مستقیم بر شتاب و قدرت خودرو تأثیرگذار است. لذا، انجام سرویسهای دورهای خودرو از اهمیت بالایی برخوردار است. علاوه بر این، گرفتگی صافی پمپ بنزین نیز میتواند باعث کاهش فشار سوخت و در نتیجه افت عملکرد موتور شود. حتی اگر مسیر برقرسانی به پمپ بنزین سالم باشد، گرفتگی صافی میتواند به پمپ بنزین آسیب برساند.
برای کسب اطلاعات بیشتر و رفع سوالات خود میتوانید از طریق نظرات با کارشناسان امداد خودرو ایلام در ارتباط باشید.