پلوس خودرو یکی از مهمترین و حیاتی ترین قطعات در سیستم انتقال قدرت هر وسیله نقلیه است. حرکت هر خودرو بدون وجود پلوس تقریبا غیرممکن است. این قطعه مهم نقش اساسی در انتقال نیروی حرکتی و جنبشی از سمت دیفرانسیل به چرخ ها را بر عهده دارد و زمینه لازم برای حرکت یا توقف خودرو را فراهم میکند. تصور کنید که فرمان حرکت یا ترمز از طریق پلوس به چرخ ها منتقل میشود. بنابراین هرگونه نقص در عملکرد پلوس میتواند عواقب جبران ناپذیری داشته باشد و منجر به عدم حرکت یا توقف خودرو در حین حرکت شود.
در این مقاله جامع از امداد خودرو دهلران به بررسی دقیق پلوس خودرو اجزای آن دلایل خرابی علائم هشدار دهنده و روش های تعمیر این قطعه میپردازیم تا شما عزیزان بتوانید با آگاهی کامل از این بخش مهم خودروی خود نگهداری کرده و در صورت نیاز به سرعت برای رفع مشکلات آن اقدام نمایید. با ما همراه باشید تا اطلاعات لازم برای حفظ سلامت پلوس خودرویتان را به دست آورید و از خطرات احتمالی جلوگیری کنید.
پلوس چیست و چگونه کار میکند؟
پلوس که در اصطلاح عمومی به آن میل پلوس یا اکسل شافت نیز گفته میشود مجموعهای از اجزا است که به صورت هماهنگ عمل میکنند تا نیروی تولید شده توسط موتور را از طریق گیربکس و دیفرانسیل به چرخ ها منتقل کرده و امکان حرکت خودرو را فراهم آورند.
این قطعه علاوه بر انتقال قدرت انعطاف پذیری لازم را برای حرکت چرخ ها در زوایای مختلف فراهم میکند. چرخ ها همراه با سیستم تعلیق خودرو بالا و پایین میروند و همچنین در هنگام گردش به راست و چپ تغییر جهت میدهند. پلوس با داشتن مفاصل متحرک این امکان را میدهد که چرخ ها بتوانند در مسیرهای ناهموار و پرپیچ و خم حرکت کنند بدون اینکه فشار بیش از حد به سیستم انتقال قدرت وارد شود یا محورها بشکنند.
در خودروهای دیفرانسیل جلو دیفرانسیل درون جعبه دنده قرار دارد و پلوس ها مستقیما نیرو را از دیفرانسیل به چرخ های جلو منتقل میکنند. در خودروهای دیفرانسیل عقب نیرو ابتدا به میل گاردان و سپس به دیفرانسیل عقب و از آنجا توسط پلوس ها به چرخ های عقب میرسد. اجزای پلوس در تمام خودروهای سبک و سنگین مشترک و مشابه است اما سیستم پلوس در اتومبیل های جدید و قدیم متفاوت میباشد. در سیستم های قدیمی از تعداد زیادی ساچمه برای انتقال حرکت استفاده میشد در حالی که در سیستم های جدید از سه شاخه استفاده میشود که باعث افزایش دقت و سرعت انتقال نیروی جنبشی میگردد.
اجزای اصلی پلوس خودرو
پلوس از قطعات مختلفی تشکیل شده که هر یک وظیفه خاصی را بر عهده دارند و نقص در هر یک از آنها میتواند عملکرد کل سیستم را تحت تاثیر قرار دهد. اصلی ترین اجزای پلوس عبارتند از:
گردگیر پلوس
این قطعه لاستیکی قیف مانند وظیفه محافظت از کل سیستم پلوس به خصوص سرپلوس سه شاخه و مشعلی را در برابر ذرات گرد و غبار آب و آلاینده ها بر عهده دارد. محل نصب آن بین چرخ و گیربکس خودرو است. گردگیر همچنین از خروج گریس که برای روانکاری قطعات داخلی پلوس ضروری است جلوگیری میکند.
در صورت پارگی یا خرابی گردگیر گریس خارج شده و گرد و غبار وارد میشود که به سرعت منجر به استهلاک و خرابی سرپلوس و سایر اجزا خواهد شد. امداد خودرو دهلران توصیه میکند که در هر معاینه فنی به بررسی وضعیت گردگیرها توجه ویژهای داشته باشید.
گردگیرها به دو دسته داخلی (سمت گیربکس) و خارجی (سمت چرخ ها) تقسیم میشوند. برای تعویض گردگیر برخی شرکت های خدمات پس از فروش گردگیرهای دوتکه ای را پیشنهاد میدهند که بدون باز کردن پلوس قابل تعویض هستند اما معمولا سازندگان خودرو این نوع گردگیرها را توصیه نمیکنند زیرا تمیزکاری کامل مفصلها انجام نمیشود.
سرپلوس
سرپلوس که با نام عمومی کله پلوس نیز شناخته میشود یکی از حیاتی ترین اجزای پلوس است که پلوس را مستقیما به چرخ های اتومبیل متصل میکند. مسئولیت اصلی دریافت و انتقال نیروی جنبشی از دیفرانسیل به چرخ بر عهده این قسمت است. سرپلوس برخلاف پلوس خلاص کن که ثابت است قطعه ای متحرک و غیرثابت است. این ویژگی امکان حرکت یا توقف چرخ های اتومبیل در مسیرهای ناهموار و پرپیچ و خم را فراهم میکند. آخرین نقطه در پلوس که فرمان توقف یا حرکت را به چرخ میرساند سرپلوس است. این قطعه در دو سر شافت پلوس قرار دارد. در پلوسهای جدید سه شاخه درون سرپلوسها جای میگیرد.
سهشاخه پلوس
این قطعه در بخش داخلی گیربکس قرار گرفته و رابط اصلی در اتصال مشعلی به پلوس است. سه شاخه مهمترین رابط برای انتقال نیرو از دیفرانسیل به پلوس و سپس چرخ ها محسوب میشود. در پلوسهای جدید برای بهینه سازی و افزایش راندمان انتقال انرژی از موتور به چرخها از سه شاخه به جای ساچمه های متعدد استفاده میشود.
استفاده از سه شاخه باعث افزایش ضریب انتقال انرژی کاهش مصرف سوخت و کاهش استهلاک لاستیک و قطعات شده است. تفاوت اصلی پلوس جدید نسبت به پلوس قدیمی در وجود سه شاخه است. سه شاخه نیز با چرخها و مشعلی درگیر است و حرکت طولی پلوس را در کنار حرکت چرخشی سرپلوس تامین میکند که به عبور خودرو از ناهمواریها کمک میکند.
برای شناسایی سه شاخه از تعداد دندانه ها یا خارهای آن استفاده میشود به عنوان مثال پلوس پراید دارای دو نوع سه شاخه با ۱۹ یا ۲۰ خار میباشد. بر روی سه شاخه پلوس تعدادی بلبرینگ وجود دارد که باید به طور مرتب چک و در صورت نیاز تعمیر یا تعویض شوند زیرا خرابی آنها میتواند به موتور آسیب جدی وارد کند.
مشعلی پلوس
مشعلی اولین بخش از پلوس است که مستقیما به گیربکس متصل میشود. این قطعه برای انتقال نیروی جنبشی از گیربکس به پلوس ضروری است. اتصال مشعلی به پلوس از طریق سه شاخه انجام میگیرد. هرگونه نقص در عملکرد مشعلی به معنای عدم انتقال نیروی جنبشی به پلوس و در نهایت چرخهای خودرو خواهد بود. همچنین بروز ایراد در مشعلی موجب افزایش فشار به جعبه دنده میشود. مشعلی سه شاخه داخلی پلوس را در خود جای میدهد و آن را به دیفرانسیل و گیربکس متصل میکند و خود سه شاخه درون جعبه دنده قرار دارد.
میل پلوس
میله ای که بین دو سر پلوس قرار دارد و انعطاف لازم را در این قطعه ایجاد میکند میل پلوس شافت میباشد. جنس و فرم شافت پلوس به دلیل فشار زیادی که متحمل میشود قطور و از آلیاژهای محکم است.
پلوس خلاص کن
این قطعه بیشتر در خودروهای شاسی بلند و آفرود که دائما در حال حرکت بر روی چهار چرخ نیستند استفاده میشود. پلوس خلاص کن قطعه ای دارای یک چرخ دنده است که روی محور جلوی اتومبیل نصب میشود و زمانی فعال میشود که مرحله انتقال نیرو از پلوس به تایر یا برعکس قطع شده باشد.
با قطع اتصال از پلوس نیرو به دیفرانسیل و گاردان جلو منتقل نمیشود که این امر باعث کاهش درگیری در محور جلوی خودرو کاهش استهلاک قطعات داخلی و کنترل بهتر راننده بر حرکت اتومبیل میشود. مهمترین عیب این قطعه این است که در برخی موارد برای قفل یا فعال کردن آن راننده باید از اتومبیل پیاده شده و به صورت دستی این عمل را انجام دهد.
انواع پلوس
پلوس ها بر اساس نوع خودرو سیستم تعلیق و محل قرارگیری در سیستم انتقال قدرت به انواع مختلفی تقسیم میشوند.
پلوس های هم محور
این نوع پلوس ها دارای محور ورودی و خروجی موازی هستند و معمولا در خودروهای دیفرانسیل جلو استفاده میشوند. ساختار ساده و هزینه تولید پایین از مزایای آنهاست.
پلوس های زاویه دار
این پلوس ها دارای محور ورودی و خروجی با زاویه نسبت به هم هستند و در خودروهایی با سیستم تعلیق مستقل به کار میروند. این پلوس ها امکان انتقال گشتاور با سرعت ثابت را فراهم میکنند.
پلوس های تلسکوپی
دارای طول متغیر هستند و در خودروهایی با سیستم تعلیق مستقل و تغییر ارتفاع مانند شاسی بلندها و آفرود استفاده میشوند.
پلوس های گاردانی
در خودروهای دیفرانسیل عقب و چهار چرخ محرک برای انتقال گشتاور از جعبه دنده به دیفرانسیل عقب استفاده میشوند. این پلوسها معمولا طول بیشتری دارند.
پلوس بلند و پلوس کوتاه
تفاوت اصلی در طول و کاربرد آنهاست. پلوس های بلند معمولا در خودروهایی با سیستم تعلیق بلندتر کاربرد دارند که پایداری و انعطاف پذیری بیشتری در مسیرهای ناهموار ایجاد میکنند اما هزینه و وزن بیشتری دارند. پلوس های کوتاه در خودروهایی با سیستم تعلیق کوتاهتر و نزدیکتر به سطح زمین استفاده میشوند. این نوع پلوسها هزینه و وزن کمتری دارند ولی پایداری و انعطاف پذیری کمتری در مسیرهای ناهموار ارائه میدهند.
دلایل خرابی پلوس خودرو
خرابی پلوس خودرو میتواند دلایل متعددی داشته باشد که اغلب ناشی از ترکیبی از سایش طبیعی استفاده نادرست و کیفیت پایین قطعات است. شناخت این دلایل برای پیشگیری از خرابی های پرهزینه و افزایش طول عمر پلوس ضروری است.
پارگی گردگیر پلوس
این مورد به عنوان مهمترین عامل خرابی پلوس شناخته میشود. گردگیر پاره شده باعث خروج گریس از مفصل پلوس و ورود ذرات گرد و غبار آب و خاک به داخل آن میشود. این امر منجر به خشکی سایش و خوردگی سریع قطعات داخلی پلوس مانند سرپلوس و سه شاخه میگردد.
کیفیت نامناسب قطعات
استفاده از قطعات یدکی تقلبی یا با کیفیت پایین در تعمیرات قبلی عمر مفید پلوس را به شدت کاهش میدهد. این قطعات استحکام و دوام کافی را نداشته و زودتر از موعد مقرر خراب میشوند.
استفاده نامناسب از خودرو و رانندگی ناشیانه
- شتاب گیری ناگهانی و ترمزهای شدید: فشار زیادی به پلوس وارد میکند و موجب استهلاک زودرس آن میشود.
- رها کردن ناگهانی کلاچ: یکی از عادت های رانندگی که به سرپلوس آسیب جدی میزند.
- تغییر دنده های ناگهانی: به خصوص در خودروهای دنده ای میتواند فشار بیش از حد به پلوس وارد کند.
- بکسل کردن خودروهای سنگین تر: کشیدن خودروهای بزرگتر یا سنگین تر از توان خودرو فشار زیادی بر اجزا و قطعات آن از جمله پلوس وارد میکند و به آنها آسیب میرساند.
- عبور با سرعت زیاد از دست اندازها و چاله ها: ضربه های شدیدی به پلوس وارد کرده و میتواند منجر به شکستگی ترک خوردگی یا تغییر شکل آن شود.
- روشن کردن خودرو با دنده در حال حرکت (هل دادن): این عمل فشار زیادی به سرپلوس وارد کرده و موجب استهلاک و خرابی آن میشود.
- استفاده نامناسب از دنده ها و ترمز دستی: میتواند به پلوس آسیب برساند.
عدم روانکاری کافی
روانکاری منظم مفصل های پلوس با گریس مناسب بسیار مهم است. عدم استفاده از گریس کافی یا نامناسب باعث افزایش اصطکاک سایش زود هنگام و در نهایت خرابی پلوس میشود. گریس نامناسب یا حرارت زیاد میتواند باعث پوسیدگی گردگیر نیز شود.
تراز نبودن چرخ ها
باعث ایجاد کششهای جانبی بر روی پلوس میشود که در دراز مدت به خرابی آن منجر میگردد.
آسیب دیدگی ناشی از ضربه
برخورد اجسام سخت با پلوس یا تصادفات جزئی میتواند به آن ضربه وارد کند.
ضعف باتری خودرو
در زمانهایی که باتری خودرو ضعیف است و برای حرکت ماشین نیاز به هل دادن باشد فشار زیادی به سرپلوس وارد میشود.
تغییرات دمایی
تغییرات ناگهانی دما میتواند باعث انبساط و انقباض قطعات پلوس شده و در طولانی مدت به ساختار آن آسیب برساند.
خرابی سایر قطعات
خرابی قطعات دیگری مانند دیفرانسیل گیربکس یا شفت های محرک میتواند به طور غیرمستقیم بر روی پلوس تاثیر گذاشته و باعث خرابی آن شود.
علائم خرابی پلوس خودرو
تشخیص به موقع علائم خرابی پلوس میتواند از بروز حوادث جدی و هزینه های بالای تعمیر جلوگیری کند. اگر هر یک از این علائم را در خودروی خود مشاهده کردید، فوراً برای بررسی و رفع مشکل به یک متخصص مراجعه کنید. امداد خودرو دهلران با کادری مجرب و تجهیزات پیشرفته آماده ارائه خدمات به شما عزیزان است.
صدای تق تق هنگام دور زدن
این شایعترین علامت خرابی سرپلوس است. اگر صدای تق تق حین گردش به راست باشد پلوس سمت راست مشکل دارد و اگر صدا را زمان گردش به چپ بشنوید مشکل از پلوس سمت چپ است.
صدای غیر عادی از چرخ ها
اگر صدای غیر عادی از چرخ به گوش برسد که با افزایش سرعت صدا هم بیشتر شود مشکل از بلبرینگ پلوس است که خراب شده.
صدای تقه در تغییر سرعت
در زمان تغییر سرعت (گاز دادن یا رها کردن پدال گاز) اگر صدای تقه را از جلوبندی بشنوید احتمال دارد که از سه شاخه مشعلی یا تاب داشتن پلوس باشد. لقی مفصل داخلی نیز میتواند در آغاز حرکت یا شتاب ناگهانی صدای تق تق ایجاد کند.
لرزش فرمان و بدنه خودر
لرزش فرمان به خصوص در زمان شتاب گیری یکی از نشانه های آسیب دیدگی پلوس و خرابی بلبرینگهای روی سه شاخه است.
لرزشهای متناوب در سرعت های بین ۷۲ تا ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت معمولا ناشی از خرابی یکی از مفصلهای سه شاخه ای داخلی است. افزایش لرزش با افزایش سرعت ممکن است به دلیل بالانس نبودن تایر یا چرخ خمیدگی نیم پلوس یا افتادن وزنه ارتعاش گیر روی پلوس باشد.
با خراب شدن سه شاخه پلوس حتی در سرعتهای بسیار کم نیز با حالت لرزش در دنده مواجه خواهید شد.
نشت گریس از گردگیر پلوس
مشاهده لکه های روغنی زیر خودرو نشانهای از پارگی گردگیر پلوس و نیاز به تعویض آن است. اگر گریس شیری یا کف آلود باشد نشانه نفوذ آب است و اگر زبری در آن احساس شود نشانه نفوذ گرد و غبار است.
حرکت نامتعادل خودرو
خرابی پلوس میتواند باعث عدم تعادل خودرو در هنگام حرکت شود. در خودروهای نیمه شناور بریدن پلوس میتواند باعث از حرکت افتادن و بهم خوردن تعادل خودرو شود.
احساس ضربه زدن به موتور از سمت پلوس
در صورت خرابی سه شاخه پلوس در حین رانندگی احساس میکنید که ضربات مداومی از سمت پلوس به موتور ماشین وارد میشود.
گیر کردن چرخ در سرعت های بالا
این یک علامت جدی خرابی پلوس است.
عدم حرکت یا توقف خودرو
نقص در عملکرد پلوس به معنی عدم حرکت یا عدم توقف در حین حرکت است زیرا فرمان حرکت و ترمز از طریق پلوس به چرخ ها منتقل میشود.
پیشگیری و نگهداری از پلوس خودرو
برای افزایش طول عمر پلوس و جلوگیری از خرابی های پرهزینه رعایت نکات زیر ضروری است. با رعایت این نکات میتوانید از عملکرد بهینه خودروی خود اطمینان حاصل کنید و از هزینه های ناخواسته جلوگیری نمایید.
بررسی منظم گردگیر پلوس
گردگیرها را به صورت دوره ای برای هرگونه پارگی ترک خوردگی یا نشت گریس بررسی کنید. در صورت مشاهده هرگونه آسیب فورا آن را تعویض کنید تا از ورود آلاینده ها و خروج گریس جلوگیری شود.
رانندگی نرم و ملایم
از شتاب گیری ناگهانی و ترمزهای شدید خودداری کنید.
هنگام دور زدن با سرعت زیاد رانندگی نکنید و از رها کردن ناگهانی کلاچ پرهیز کنید.
تغییر دنده ها را به آرامی و بدون ضربه انجام دهید.
اجتناب از حرکت ناگهانی در دست اندازها و چاله ها
با سرعت کم از روی موانع عبور کنید تا فشار زیادی به پلوس وارد نشود.
از حمل بارهای سنگین بیش از ظرفیت خودرو اجتناب کنید
حمل بار زیاد فشار زیادی به سیستم انتقال قدرت و پلوس ها وارد میکند.
از بکسل کردن خودروهای سنگین تر خودداری کنید
این کار فشار زیادی به پلوس وارد میکند.
توجه به صداهای غیر عادی
هرگونه صدای غیر عادی مانند تق تق یا لرزش نشانه ای از خرابی احتمالی پلوس است. در صورت شنیدن این صداها فورا خودرو را به تعمیرگاه ببرید.
استفاده از قطعات یدکی استاندارد و با کیفیت
در هنگام تعویض پلوس یا قطعات مرتبط از قطعات اورجینال و با کیفیت استفاده کنید تا از خرابی زودرس جلوگیری شود.
سرویس دوره ای خودرو
بررسی های دوره ای توسط مکانیک حرفه ای میتواند از خرابی های زودهنگام پلوس جلوگیری کند. در حین سرویس از مکانیک بخواهید که وضعیت پلوس و گردگیرهای آن را بررسی کند. برای اطمینان از سلامت پلوس خودروی خود و جلوگیری از هزینه های بیشتر میتوانید از خدمات سرویس دوره ای امداد خودرو دهلران بهره مند شوید.
استفاده از روغن و گریس مناسب
گریسکاری منظم پلوس با گریس مخصوص میتواند اصطکاک را کاهش داده و از خرابی جلوگیری کند. نوع گریس باید مطابق با توصیه های کارخانه سازنده خودرو باشد.
تراز بودن چرخ ها
اطمینان از تراز بودن چرخها از ایجاد کششهای جانبی بر روی پلوس جلوگیری میکند.
حفاظت از پلوس در برابر ضربه
هنگام پارک یا رانندگی مراقب باشید که پلوس به اجسام خارجی برخورد نکند.
تعمیر پلوس خودرو
فرآیند تعمیر پلوس نیازمند دانش فنی و ابزار مخصوص است و باید توسط افراد ماهر انجام شود. نادیده گرفتن خرابی پلوس عواقب جدی و گاه جبران ناپذیری به دنبال دارد که از جمله آنها میتوان به از دست دادن کنترل خودرو آسیب به سایر قطعات افزایش هزینه های تعمیر کاهش ایمنی و خرابی ناگهانی خودرو اشاره کرد.
مراحل کلی تعمیر پلوس عبارتند از:
عیب یابی و تشخیص
این مرحله شامل بررسی ظاهری شنیدن صداهای ناشی از خرابی پلوس در حالت حرکت (مانند تق تق هنگام دور زدن لرزش فرمان یا صدای غیر عادی از چرخ) و بررسی لقی پلوس و نشت گریس در حالت ایستاده است.
باز کردن پلوس از روی خودرو
بسته به نوع خودرو (جلو محرک یا عقب محرک) و مدل آن روش باز کردن پلوس متفاوت است. این کار نیازمند ابزارهای مخصوص مانند پلوس کش و سیبک کش است.
باز کردن اجزای پلوس
پس از پیاده کردن پلوس از خودرو اجزای آن مانند سرپلوس سه شاخه گردگیر و مشعلی با دقت باز میشوند.
بررسی و تشخیص عیوب قطعات
هر یک از اجزا به دقت برای هرگونه سایش خوردگی شکستگی یا تغییر شکل بررسی میشوند. بلبرینگ های سه شاخه و وضعیت شیارها در هوزینگ نیز اهمیت زیادی دارند. در مفصل های سرعت ثابت ساچمه ای ساییدگی در شیارها و روزنه های قفسه ساچمه ها میتواند منجر به صدای ضربه در هنگام دوران شود.
تعویض قطعات معیوب
قطعاتی که دچار خرابی شدهاند مانند گردگیر پاره سرپلوس خراب سه شاخه آسیب دیده یا مشعلی معیوب با قطعات جدید و با کیفیت جایگزین میشوند. در هنگام تعویض باید به ابعاد قطعه مانند طول رزوه قطر میل پلوس و تعداد خارهای سه شاخه توجه شود.
بستن اجزا و کنترل نهایی
پس از تعویض قطعات پلوس دوباره مونتاژ شده و تمام بستها و پیچها محکم میشوند. از گریس مناسب و به مقدار کافی برای روانکاری قطعات داخلی استفاده میشود.
نصب پلوس بر روی خودرو
پلوس تعمیر شده به دقت بر روی خودرو نصب و محکم میشود. پس از نصب نهایی بررسی هایی مانند گشتاورسنجی اتصالات بررسی نشتی و لقی جانبی بلبرینگ چرخ انجام میگردد.
آیا پلوس خودروی شما نیاز به بررسی و تعمیر دارد؟ با امداد خودرو دهلران تماس بگیرید و از مشاوره و خدمات تخصصی ما بهره مند شوید. ما با تکیه بر تجربه و تخصص کادر فنی خود آماده ایم تا مشکلات پلوس خودروی شما را با استفاده از قطعات با کیفیت و روش های صحیح تعمیر برطرف کنیم و ایمنی و عملکرد خودرویتان را تضمین نماییم.
پلوس خودرو یک جزء حیاتی در سیستم انتقال قدرت است که وظیفه انتقال نیرو به چرخ ها را بر عهده دارد و در حرکت و توقف خودرو نقش اساسی ایفا میکند. همانطور که بررسی کردیم این قطعه از اجزای مختلفی مانند سرپلوس گردگیر سه شاخه و مشعلی تشکیل شده که هر یک وظایف خاصی دارند. خرابی پلوس میتواند ناشی از دلایل متعددی از جمله پارگی گردگیر کیفیت نامناسب قطعات رانندگی ناشیانه عدم روانکاری کافی و تراز نبودن چرخ ها باشد.
علائم خرابی پلوس شامل صداهای تق تق هنگام دور زدن لرزش فرمان و بدنه خودرو صدای تقه در تغییر سرعت نشت گریس و حرکت نامتعادل خودرو است. توجه به این علائم و تشخیص به موقع خرابی پلوس برای جلوگیری از حوادث جدی و هزینه های بالای تعمیر بسیار مهم است.
برای افزایش طول عمر پلوس و تضمین عملکرد صحیح آن رعایت نکات پیشگیرانه مانند بررسی منظم گردگیرها رانندگی نرم و ملایم استفاده از قطعات یدکی با کیفیت و انجام سرویس های دوره ای ضروری است. در صورت مشاهده هرگونه نشانه خرابی مراجعه به یک مکانیک متخصص برای عیب یابی و تعمیر یا تعویض پلوس بسیار حائز اهمیت است. تیم مجرب امداد خودرو دهلران همواره آماده ارائه خدمات تخصصی و مطمئن در زمینه بررسی تشخیص و تعمیر پلوس خودروی شما میباشد تا با اطمینان خاطر در جادهها تردد کنید.