یکی از دغدغههای اصلی رانندگان افزایش دمای غیرعادی موتور خودرو است. این مسئله در صورت عدم توجه، میتواند خسارات جبرانناپذیری به موتور وارد نماید. در این مقاله از سایت امداد خودرو اسدی به بررسی دلایل اصلی بروز این مشکل و راهکارهای پیشگیری از آن پرداخته میشود.
دلایل داغ شدن موتور خودرو
همانطور که میدانید، سیستم خنککننده موتور نقش حیاتی در حفظ دمای مطلوب موتور ایفا میکند. عوامل متعددی از جمله کیفیت روغن موتور، سطح آب رادیاتور و وضعیت ترموستات بر عملکرد این سیستم تأثیرگذارند.
روغن موتور و مایع خنککننده
روغن موتور و مایع خنککننده (ضدیخ) از جمله مهمترین عواملی هستند که بر دمای موتور تأثیر میگذارند. کیفیت پایین این مواد میتواند باعث افزایش اصطکاک داخلی موتور و کاهش کارایی سیستم خنککننده شود. لذا توصیه میشود به طور مرتب سطح این مایعات را بررسی کرده و از محصولات با کیفیت استفاده نمایید.
یکی از دلایل اصلی داغ شدن موتور، کاهش سطح مایع خنککننده در رادیاتور است. نشتی در شیلنگها، رادیاتور یا واشر سر سیلندر موجب کاهش این سطح شده و در نتیجه، موتور به دلیل عدم انتقال حرارت کافی، دچار گرمای بیش از حد میشود.
در صورت مشاهده علائم داغ شدن موتور، مانند روشن شدن چراغ هشدار، افزایش دمای آب، بوی سوختگی یا کاهش قدرت موتور، فوراً خودرو را متوقف کرده و با یک امداد خودرو تماس بگیرید.
بازرسی دورهای سیستم خنککننده و استفاده از قطعات با کیفیت از جمله اقداماتی است که میتواند از داغ شدن موتور جلوگیری کند.
اختلال در عملکرد فن رادیاتور
فن رادیاتور نقش حیاتی در خنکسازی موتور دارد. در شرایطی مانند ترافیک سنگین یا سرعت کم، زمانی که جریان هوای طبیعی برای خنکسازی موتور کافی نیست، فن رادیاتور فعال شده و با ایجاد جریان هوا، به کاهش دمای موتور کمک میکند. هرگونه اختلال در عملکرد این قطعه، مانند خرابی موتور فن یا قطع شدن سیمکشی آن، باعث کاهش کارایی سیستم خنککننده و در نتیجه، افزایش دمای موتور خواهد شد.
عدم کارایی صحیح رادیاتور
رادیاتور وظیفه انتقال حرارت از مایع خنککننده به محیط اطراف را بر عهده دارد. هرگونه آسیب فیزیکی به رادیاتور، مانند ترک خوردگی یا مسدود شدن لولههای داخلی آن باعث کاهش سطح تماس مایع خنککننده با هوا شده و در نتیجه، فرآیند خنکسازی به طور کامل انجام نمیشود. همچنین تجمع رسوبات و جرم در داخل رادیاتور نیز میتواند مانع از انتقال حرارت موثر شود.
اختلال در عملکرد ترموستات
ترموستات یک شیر کنترلکننده است که جریان مایع خنککننده را بین رادیاتور و موتور تنظیم میکند. این قطعه با باز و بسته شدن خود، دمای موتور را در محدوده مشخصی نگه میدارد. هرگونه نقص در عملکرد ترموستات، مانند گیر کردن در حالت باز یا بسته، باعث اختلال در گردش مایع خنککننده شده و در نتیجه، افزایش یا کاهش دمای موتور خواهد شد.
اختلال در عملکرد واتر پمپ
واتر پمپ وظیفه پمپاژ مایع خنککننده در سیستم خنککننده را بر عهده دارد. این قطعه با ایجاد فشار، مایع خنککننده را به گردش درآورده و باعث انتقال حرارت از موتور به رادیاتور میشود. هرگونه خرابی در واتر پمپ، مانند کاهش فشار پمپاژ یا نشتی، باعث کاهش جریان مایع خنککننده شده و در نتیجه، افزایش دمای موتور خواهد شد
استفاده از روغن موتور بیکیفیت
روغن موتور نه تنها نقش روانکاری قطعات موتور را بر عهده دارد، بلکه در فرآیند خنکسازی نیز نقش ایفا میکند. روغن موتور با جذب حرارت تولید شده در اثر اصطکاک قطعات، به کاهش دمای موتور کمک میکند. استفاده از روغن موتور بیکیفیت، به دلیل خواص حرارتی پایین و مقاومت کم در برابر اکسیداسیون، نمیتواند به اندازه روغن موتور باکیفیت، حرارت را جذب و دفع کند. در نتیجه، موتور به دلیل عدم انتقال حرارت کافی، دچار گرمای بیش از حد میشود.
ضعف در سیستم اگزوز
سیستم اگزوز وظیفه دفع گازهای حاصل از احتراق و حرارت تولید شده در موتور را بر عهده دارد. هرگونه انسداد یا نشتی در این سیستم، باعث افزایش فشار داخل موتور و در نتیجه، افزایش دمای آن میشود. همچنین، تجمع دوده و رسوبات در سیستم اگزوز میتواند باعث کاهش راندمان موتور و افزایش دمای آن شود.
اختلال در عملکرد تسمه واتر پمپ
واتر پمپ توسط یک تسمه به حرکت در میآید. این تسمه ممکن است تسمه دینام یا تسمه تایم باشد. هرگونه شل شدگی، پارگی یا ساییدگی در این تسمه، باعث کاهش سرعت چرخش واتر پمپ شده و در نتیجه، کاهش جریان مایع خنککننده در سیستم خنککننده میشود. در این شرایط، موتور به دلیل عدم انتقال حرارت کافی، دچار گرمای بیش از حد خواهد شد.
همانطور که مشاهده میشود، دلایل مختلفی میتوانند باعث داغ شدن موتور خودرو شوند. تشخیص دقیق علت مشکل و تعمیر به موقع آن، از اهمیت بالایی برخوردار است. توصیه میشود در صورت مشاهده هرگونه علائم داغ شدن موتور، مانند روشن شدن چراغ هشدار، افزایش دمای آب، بوی سوختگی یا کاهش قدرت موتور با امداد خودرو ایلام تماس بگیرید یا به یک مکانیک متخصص مراجعه کنید چراکه تشخیص دقیق علت مشکل و تعمیر به موقع آن، از اهمیت بالایی برخوردار است.
اقدامات لازم در صورت جوش آوردن موتور خودرو
یکی از رایجترین مشکلاتی که رانندگان با آن مواجه میشوند، جوش آوردن موتور خودرو است. در این شرایط اقدام سریع و صحیح میتواند از بروز خسارات جدی جلوگیری کند. البته برای اینکه چطور دمای موتور ماشین رو پایین بیاریم در مقالات قبلی سایت مفصل توضیح دادیم.
توصیه شده در صورت جوش آوردن موتور خودرو، به هیچ عنوان موتور را خاموش نکنید. این کار باعث افزایش ناگهانی دمای موتور شده و میتواند به قطعات آن آسیب برساند. در عوض اقدامات زیر را انجام دهید:
روشن کردن بخاری و باز کردن شیشهها
با روشن کردن بخاری به حداکثر توان و باز کردن کامل شیشهها، به خروج گرمای داخل موتور کمک کنید.
ریختن آرام آب روی رادیاتور
پس از باز کردن کاپوت، به آرامی و با احتیاط آب را روی رادیاتور بریزید. هرگز در حالی که موتور داغ است، درپوش رادیاتور را باز نکنید. این کار بسیار خطرناک بوده و ممکن است باعث سوختگی شدید شود.
صبر کنید تا موتور خنک شود
پس از مدتی، موتور خودرو خنک شده و میتوانید آن را خاموش کنید. در این مرحله، با استفاده از یک پارچه ضخیم، درپوش رادیاتور را باز کرده و مایع خنککننده از دست رفته را جایگزین کنید.
علل جوش آوردن موتور و پیشگیری از آن
همانطور که در بخشهای قبلی به طور مفصل توضیح داده شد، دلایل متعددی برای جوش آوردن موتور خودرو وجود دارد. از جمله این دلایل میتوان به کمبود آب رادیاتور، خرابی ترموستات، نقص در عملکرد واتر پمپ و استفاده از روغن موتور بیکیفیت اشاره کرد.
برای جلوگیری از جوش آوردن موتور توصیه میشود به صورت دورهای به خودرو سرویس کرده و سطح روغن موتور و مایع خنککننده را بررسی کنید. همچنین استفاده از قطعات با کیفیت و مراجعه به تعمیرگاههای مجاز در صورت بروز هرگونه مشکل از اهمیت بالایی برخوردار است.
ما از شما دعوت میکنیم تا تجربیات خود در زمینه مواجهه با مشکل جوش آوردن موتور خودرو را در بخش نظرات با ما به اشتراک بگذارید این اطلاعات میتواند برای سایر رانندگان مفید باشد.